Ifjúsági információs portál -
online városi diákújság, Békéscsaba

2020. április 10., péntek

Közösségi ikonok

Facebook YouTube Instagram RSS

Frostpunk, avagy a zord tél túlélőinek mindennapjairól

Hal Borland írja valahol: „A tél nem tart örökké; a tavasz nem marad el.” Mi történne akkor, ha eme idézetet dobhatnánk a kukába, mert a Tél örökre letelepedne mellénk? Erre keresi a választ a Frostpunk.

Írta:   |  Forrás: BAM  |  Rovat: Játssz!
Megjelent: 2020. március 25., szerda 01:44

A Frostpunk világa úgy az 1880-as években játszódik, amikor is váratlanul beköszönt egy új jégkorszak. A megmaradt brit lakosság megindult más tájak felé a túlélés reményében. A túlélők városokat hoztak létre, s nekünk az a feladatunk, hogy a várost fenntartsuk.

A városiaknak lakást kell biztosítanunk, ételt, kórházakat és a legfontosabbat, megfelelő hőmérsékletet. Ez elengedhetetlen, mivel a borzasztó hideg miatt halálra fagyhatnak táborlakóink. Ezt először egy generátor segítségével tudjuk elérni, melyet szénfűtéssel felmelegíthetünk, s csak úgy sugározza a meleget. Ha nem vigyázunk, fel is robbanhat, ezzel óriási kárt okozva a kisvárosnak.

Frostpunk

Mind jól tudjuk, hogy a semmiből nem lehet ezeket előállítani, a játék többfajta nyersanyagot használ, pontosan ötöt: szenet, fát, vasat, „steam core”-t, nyers, illetve már feldolgozott ételt. A „steam core”-t a fejlettebb épületek építéséhez, illetve az „automatonok” építésére használhatjuk fel. Az automatonok képesek elvégezni az emberek helyett a munkát, s mivel acélból készült hatalmas robotok, így fázni sem tudnak. A végigjátszások során sokszor jól jöhetnek.

Különböző szabályokat, törvényeket fogadhatunk el, melyekkel javítani tudjuk a városlakók életkörülményeit. A játékban szereplő törvények egy adag morális kérdést feszegetnek, amelyek engem többször el tudtak gondolkodtatni. Egy alapvető ágat leszámítva van egy másik, két irányba vezető ág is: az egyikben az embereknek a hit segítségével adhatunk reményt, míg a másikban a kommunizmus segítségével tarthatjuk fenn a rendet. Mindkét vonal vége megmutatja, mégis mennyire tud egy-egy ilyesfajta törekvés a végletekig elfajulni.

Frostpunk

A népesség három fő csoportra oszlik: mérnökökre, munkásosztályra és gyerekekre. Minden csoport másra alkalmas, más effektivitással dolgoznak bizonyos területeken. Munka közben megsérülhetnek, akár egy óvatlan munkahelyi baleset, akár a -40°C által. Az utóbbi elkerülése érdekében érdemes a munkahelyeket fűteni. Mindezen felül van arra is lehetőség pár törvény által, hogy a munkaidőt egy-két órával kitoljuk, de túlórára is kényszeríthetjük a túlélőket. A játék másik érdekessége, hogy gyerekeket nem kötelező dolgoztatni, de a játék ad rá lehetőséget, hogy bevezessük a gyerekmunka alkalmazását. Ez szintén egy komoly morálist kérdést vet fel, s nem csak bennünk, a városlakókban is.

Frostpunk

A lakosokban tartanunk kell a reményt és eloszlatni az elégedetlenséget. Ha a remény túl alacsony, vagy az elégedetlenség túl magas, akkor vesztetted a játékot, mivel vagy leváltanak vagy elhagynak téged az emberek. A két érték más-más dolgoktól növekszik, vagy éppen csökken, de vannak dolgok, amik sokat tudnak segíteni, mint például az ígéretek betartása. Legtöbbször az ígéretek egy-egy problémát akarnak veled megoldatni, melyek teljesítésével igencsak feljavíthatod az előbb említett értékeket. Természetesen ezzel is vigyázni kell, mivel ha az adott időn belül nem remekelsz, még nagyobb gondot is hozhatsz a fejedre, ezért megfontoltan kell elfogadni egy-egy kérést.

Frostpunk

Fejlesztéseket is ki tudunk kutatni, melyek nagyban segíthetnek a játék minden terén. Több épületet is feltalálhatunk, mint például a jelzőállomást, aminek segítségével expedíciókat tudunk szervezni. Ekkor 5 fős csapatok indulhatnak meg a nagyvilágba, ahol különböző helyekre látogathatnak el. A távok több naposak is lehetnek, ezért érdemes a visszaútra is időt tartalékolni, hogy nehogy elkapja őket a „Vihar”.

A Vihar fokozatosan, bizonyos időközönként jön el, s olyan hideget hoz magával, amit senki nem köszön meg. Szerencsére egy nap után tovább áll, s jön egy kis felmelegedés. A Vihar a játék fő mozgatórugója, mivel a melegebb időkben nem készül fel rá az ember, akkor szinte biztos, hogy vesztette a játékot.

Frostpunk

A játék pályái illetve grafikája gyönyörűen lett kidolgozva. Van pár alapvető sztorival rendelkező pálya, melyek a játék világába próbálnak téged bevezetni, megtanítanak az alapvető tevékenységekre. Ha az ember ezeket kijátszotta, azután kipróbálhatja magát a végtelenített játékmódban, ahol több pálya közül kiválaszthat egyet, ahol elkezdheti építeni a saját kis kolóniáját.

Ami még kiemelendő, az a hangzása a játéknak. Olyan soundtrack-ket raktak neki össze, amelybe beleborzong az ember, mert ő is átérzi a játékban levők nyomorát. Ilyen szép hangzásvilággal rég találkoztam, érződik, ahogy szívüket, lelküket beleadták ezekbe a zenei aláfestésekbe.

A játékot egy lengyel cég, a 11 Bit Studios fejlesztette. Meglátszik, hogy nekik a vérükben van a komolyabb hangvételű játékok elkészítése, révén ők fejlesztették a This War of Mine nevű remekművet, ami szintúgy megérne egy misét. Szerencsére, nem hanyagolták el a Frostpunkot, mivel nemrég jelent meg hozzá egy kiegészítő, a „The Last Autumn”, avagy magyarosítva “Az Utolsó Ősz”, mely a örök tél előtti időkről mesél nekünk.

Jó szórakozást!

Cikk megosztása:
Keresés az oldalon
BAM TV
Csak egy kérdés

Mit gondolsz a nyári és téli időszámításról?

Copyright
BAM
©2020 Új Fejezet Békés Megyéért
Ifjúsági Egyesület
Minden jog fenntartva!