Magyarország klímasemlegességet határozott meg 2050-re, aminek egyik kulcseleme a közlekedés zöldítése, ugyanis a károsanyag-kibocsátás több mint negyedéért a közösségi közlekedés a felelős. Ennek a törekvésnek az egyik legfontosabb eleme az úgynevezett Zöld busz program, amelynek keretében hazánkban tíz év alatt a jelenleg országszerte futó körülbelül 2900 buszból 1300-1400-at szeretnének e-buszra cserélni.
Elektromos buszok több cég kínálatában is szerepelnek (többek között hazai gyártókéban is), erre a programra tizenegy ilyen jelentkezett, amelyből hetet választottak ki, ezek közlekednek egy hónapon át az ország nyolc városában, Zalaegerszegen, Esztergomban, Székesfehérváron, Kaposváron, Kecskeméten, Nyíregyházán Debrecenben és Békéscsabán. Nálunk egy lengyel gyártmányú Solaris Urbino 12 electric autóbuszt lehet kipróbálni, amelyet október 13-án mutattak be a Szent István téren.
A Solaris Urbino 12 electric, itt most épp a 17V körét futja
(Fotó: Facebook)
Szarvas Péter polgármester elmondta, Békéscsabán 25 buszból áll a járműflotta, amely nagyon öreg, elavult; a járműpark átlagéletkora 14-15 év, de van 20 éves busz is. A járművek egy év alatt mintegy egymillió kilométert futnak, ezért nagyon fontos a buszállomány megújítása. Mint elmondta, a város néhány éven belül 10-11 e-busz beszerzését és az intelligens közösségi közlekedés kiépítését tervezi.
A most bemutatott járművet október 12-én tesztelték, amely garázsmenetben, utasok nélkül 215 kilométert tett meg, így valószínűsítik, hogy töltés nélkül képes lesz majd naponta csaknem 200 kilométert megtenni, ahogyan azt a busz magyarországi forgalmazói ígérik. Hogy mely járatokon, az az alábbi menetrendből kiderül.